کد مطلب:314720 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

سقاخانه بقعه ی امامزاده یحیی
سقاخانه امامزاده یحیی (علیه السلام) كه از جمله سقاخانه های قدیمی مشهور تهران نیز قلمداد می شود، به اعتبار حرم مطهر امامزاده یحیی (علیه السلام) و برای رفاه زایران این مكان مقدس، بنا شده بود. البته در ابتدا سقاخانه فوق نزدیك آب انبار این امامزاده محترم قرار داشت كه با آمدن آب لوله كشی و بلا استفاده ماندن آنها، ابتدا آب انبار و سپس سقاخانه ویران گشته و تغییر كاركرد یافتند. مساحت این سقاخانه كه در بخش 9 تهران قدیم (محله عودلاجان) قرار داشت، 4 متر مربع ذكر شده است (حسینی بلاغی: 1350، ص 205، 208 ط).

چنان كه گذشت از مهمترین دلایل اعتبار این سقاخانه، انتساب آن به بقعه متبركه امامزاده یحیی (علیه السلام) و امامزاده محمد (علیه السلام)، از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) است (مشكواتی: 1349، ص 197).

مرقد مطهر این امامزادگان از قدیم الایام مورد عنایت و احترام مردم تهران بوده است. باید اضافه كرد كه این دو نواده ی بزرگوار امام سجاد (علیه السلام)، در عهد مهتری عباسی (356 - 255 ه. ق).



[ صفحه 213]



در همین مكان به شهادت رسیده اند. بعدها كه تهران صورت شهری یافت، این منطقه نیز به صورت یكی از نقاط پر جمیعت و پر رفت و آمد تهران درآمد (حسینی بلاغی: 1350، ص 20 م).

بنای قدیمی و مفصل بقعه امامزاده یحیی (علیه السلام) شامل صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آیینه كاری، سرداب، گنبد كاشی مخروطی شكل، سقاخانه، و سایر ساختمان های رفاهی بوده است. ساختمان اصلی بنا به دوره مغول نسبت داده می شود و به اتفاق سایر قسمت ها، جزء آثار تاریخی تهران ثبت شده اند (مشكواتی: 1349، ص 197). متأسفانه به دلیل ویرانی سقاخانه، اطلاع چندانی در رابطه با نام واقف، زمان ساخت، مشخصات و چگونگی بنای آن در دست نیست. فقط همین قدر روشن گردیده كه سقاخانه فوق، از اجزاء و ملحقات اصلی بنای این آستانه مطهر به شمار می رفته است.